2008/05/30

Hejdå, kalligrafi

Idag var sista lektionen med kalligrafin. Lite sorgligt nästan, det var det ämnet som jag faktiskt tyckt var roligast på hela året! Till och med fast vi haft en ganska... originell lärare. Men vi har klarat oss ändå, och nu kan jag texta vackert i tre olika typsnitt!

Det obligatoriska typsnittet som alla fick lov att lära sig var Uncial, vilket man förresten ser överallt. Sjukt många som använder sig av den stilen, i synnerhet medeltida- fantasy- eller heavy metalsammanhang. Well, den blev ganska tråkig efter några uppgifter, så det var skönt att få byta till en valfri efter ett tag. Jag tog (såklart?) Gotisk textur, faktiskt en stor anledning till att jag alls valde kursen var att lära mig skriva den! Den gillar jag, det är lätt att imponera på folk med den, haha. Den har också de alldeles underbara majusklerna (dvs stora bokstäver) som ingen nånsin tröttnar på. Eller jo, jag gjorde det också efter ett tag, fast den är väldigt lätt att skriva så jag gillar den! I kursen ingick också experimentskrift i olika former, vilket var lite trök eftersom jag körde med uncial på dom, men så... den allra sista uppgiften, någon fördjupning av något slag! Jag valde att lära mig en ny skriftkaraktär och skriva en text med en anfang. (se bild ovan)

Fraktura blev det, och whoah... jag älskar verkligen det typsnittet. Min favorit of all times! Kan aldrig se mig mätt på den. Så sirlig och elegant och stilig, det är väldigt kontrasterande mot den mer klumpiga texturan.
Hur som helst, efter mycket pulande med texten insåg jag att jag inte hade något annat val än att lägga till ett horror vacium (utfyllnad av tomrum), vilket ändå inte gjorde något eftersom jag gillar såna. Men, jag lyckades få till en rak högermarginal riktigt ordentligt, och det, mina vänner, är minsann inte det lättaste! Så nu känner jag mig lite stolt.
Texten är skriven med ett 2mm-stift, och anfangen och mitt horror vacium gjorde jag med akvarell och pensel. (Mycket pilligt, huga.) Den tog ca två timmar att skriva, plus såklart många lektioners övning av typsnittet.

Det är dessutom enda ämnet jag fått MVG på allt jag gjort (notera: allt) så mitt slutbetyg blev MVG++, med en förhoppning om att jag skulle fortsätta skriva! Whoah! Jag kommer definitivt sakna kalligrafin nästa år.


Och när jag ändå är inne på det har jag tänkt lite på de kurserna jag inte kommer läsa nästa år, och om jag kommer sakna dom:

Kalligrafi - Ok, om ni inte hoppat över hela ovanstående text vet ni nog att jag verkligen, verkligen kommer sakna det. Favoritämne ftw.
Samhällskunskap - Det är intressant med diskussionerna i klassen, men egentligen är det ett ganska trökigt ämne. Nej, hejdå med det.
Psykologi - Det är hemskt att en dålig lärare kan förstöra ett underbart ämne...! Såg verkligen fram emot den kursen, men läraren vi haft är bara nej nej nej! Så det kommer jag inte sakna.
Matte - Yaaaaaaay! Adjö, matte! Kommer INTE sakna det. (Fast läraren. Önskar vi kunde haft honom i nåt annat också. Och det kommer nog bli ganska helvetiskt om jag ska göra högskoleprovet sen...)
Idrott - HAHAHA gissa. Jag säger bara: hallelujah~!

Nya kurser nästa år är... hm... Nutida konst, religion, hm... svenskakursen fortsätter, och jag har valt en till på engelskan... Egentligen känns det som om vi inte kommer läsa nånting i trean. Fast så har vi ju projektarbete of doom också. Och två heldagars bild såklart.

Ok, det var det för idag!

Ndareba☆

0 件のコメント: