2008/06/24

To cosplay or not

Nu när Uppcon börjar bli aktuellt igen (eller ja, om sju månader) börjar jag samtidigt tänka på cosplay. Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska göra det eller inte. Har tidigare gjort två olika dräkter, först som Ryuk från Death Note på Uppcon:07 (där jag vann juryns pris, hehe) och senast Lavi från D.Gray-man på Uppcon:08. Nuförtin är jag inte aktiv alls inom nån fandom i manga eller anime, så om jag skulle göra en cosplay nu skulle det isåfall bli nåt inom Visual kei. Och det skulle isåfall bli nån dräkt från Malice Mizer, eftersom jag personligen tycker de har några av de mest fantastiska kostymerna någonsin!
Den första jag kommer att tänka på är alltid Közi, från Gekka no Yasokyuoku:
Den är helt otrolig, jag är så fullkomligt nerkärad i den. (Och så älskar jag ju allt som har med Közi att göra också..) Har dessutom velat cosplaya den sedan urminnes tider! Och på andra plats kommer Yu~ki's från Sakai no Chi to Bara: Så underbar! Jag får alltid rysningar när jag kollar på hans solo i Bara ni Irodorareta Akui to Higeki no Makuake (alltså konserten i Budoukan).
Känner mig också lite sugen på Mana i Le Ciel, Yu~ki i Bel Air (heheh orange mustasch), Mana i Au Revoir, alla andra i Gekka no Yasokyoku, äh, faktiskt allas kostymer från alla perioder. Hm, utom Illuminati.

Men... det skulle kosta så extremt mycket pengar. De är ju så extremt detaljerade! Se bara bilden på Közi här ovan, liksom... Och jag vill inte att det ska bli nåt hasfigt ihopfixat, man har ju sett så himla många väldigt pinsamma exempel på sånt. (!!) Jag vill att det ska bli bra. Nej, inte ens det, jag kräver att det ska vara perfekt! Med allt vad det innebär, som tyg med hög kvalité, bra peruker och skor (viktigt!), noggrannt gjorda detaljer osv. (Som exempel satt jag och sydde fast för hand med dolda sömmar alla bitar på Lavi's jacka så att inga stygn skulle synas... det var mycket jobb. (Alltså; mycket jobb.)) Och ja, smakar det så kostar det. Även om jag skulle göra Yu~ki som är mindre detaljerad så behöver jag t ex hundra miljoner meter spets till hans halvkjol, och det måste ju vara fin spets! Och nej, det måste det vara, jag har tvångstankar här kthnx.
Om jag gjorde en dräkt tror jag inte att jag skulle kunna köpa något annat på ett halvår, och ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag klarar det. (FYI håller jag på att bygga upp min garderob ju!) Dessutom, om sanningen ska fram, så drar jag mig nog lite också för allt slit och hårt jobb, jag tenderar att bli så himla stressad!
Men, det är ju så underbart att cosplaya...! Inte mycket kan slå det faktiskt, och när jag tänker på mig själv skrida runt i Közi's dräkt så blir jag bara glad och fylld med happy feelings!

Åh...

Suck. Antagligen kommer jag virra omkring i valet och kvalet om det här, tills det ändå är försent.

2 件のコメント:

m(~__~m)~~~~ さんのコメント...

Jag när också vaga cosplaydrömmar, men låter bli av samma anledning som du, pengar. Jag skulle bara kunna tänka mig att cosplaya sådant som jag skulle få användning för kläderna efteråt, själv, till vardags...

MEN! det skulle var ascoolt med ordentlig massemizzer cosplay O:

sara さんのコメント...

håhå, varför inte illuminati? 8DD