2008/07/26

Idag

...fyller jag år. Samma dag som Miya i MUCC av en trevlig händelse.

Apropå MUCC så såg jag igår deras nya PV till nya singeln Ageha som släpps snart. Och jag är jävligt besviken.

Eller oj, nu vet jag inte hur jag ska uttrycka mig så det blir rätt... Alltså. Jag gillar inte deras nya stil, musikmässigt alltså. Vad gäller utseendet är jag nog lite glad att de är mörkare och sminkar sig mycket igen, även om det känns mycket mer konstlat nu än förr. Men musiken...
För ett eller ett par år sedan var jag helt besatt av dom, lyssnade nästan dygnet runt på dom. Jag var helt enkelt en sann MUCKER, ända in i benmärgen. Så kom Flight, som jag inte riktigt gillar, men den är ok. Så kom FUZZ, som ju är bra, och jag tyckte det var spännande att de experimenterade med electronica och sånt! Så kom Shion, och först blev jag helt överväldigad och blixtförälskad! Sedan lyssnade jag mer noggrannt på den, och så började besvikelsen komma. Det är många bra låtar, Semishigure är helt underbar och jag har älskat den sen jag hörde den på deras live bootleg #2. (Då känd som Gokusai Part 1 ~RARE TRACK~) Andra låtar som Shion och Game och Libra såklart gillar jag starkt, och Anjelier är ju ganska lustig. Men ändå... Skivan känns så platt. Liksom ytlig. Jag har alla deras album, men har aldrig kommit mig för att köpa just Shion.

Efter att den släpptes slutade jag nästan lyssna på dom helt ett tag, för ingen av de nya låtarna berör mig nå vidare. Inte Ageha heller, även om jag ännu inte lyssnat så mycket på den. Jag slutade tänka så mycket på MUCC helt enkelt, och lyssnade bara på andra band. Sen nu på tåget hem från Luleå kom Akatsuki Yami följt av Oboreru Sakana upp på min walkman och jag började nästan gråta när jag plötslig kom ihåg hur mycket jag älskade dom. Låtarna fram till Gokusai känns alla så otroligt starka, och nästan varenda en tar mig med storm! Det finns ett sånt underbart djup i dom som jag verkligen saknar, och nuförtiden finns inte heller de där mer ovanliga uppbyggnaderna av låtarna i lika stor utsträckning som var så karaktäristiskt och som kanske är en av de största anledningarna till att jag blev kär i dom. Jag tycker de har blivit platta och tråkiga, och mer som ett i mängden. Jag önskar att de vore som förr i tiden. (Perioden från Antique till Zekuu gillar jag bäst.) Fast det känns lite dumt att önska det, det blir ju som att jag vill att de ska må dåligt igen. Och det vill jag ju inte. Men jag vill bara att de ska göra bra musik igen, och sluta producera sånt blaj!

Det känns som om de har degraderats från mitt absoluta favoritband genom tiderna till bara ett bra band jag lyssnar på. Och det känns hemskt.

Självklart tänker jag se dom i oktober. Det ska bli intressant att höra de nya låtarna live, och vem vet, kanske börjar jag gillar dom mer igen efter det. Fast jag har inte så stora förhoppningar, inte efter de nyaste live-klipp jag sett. (FUZZ live är verkligen ingen höjdare.)

Men åh, jag känner ett stort behov av att beställa Ageha ändå... Fast jag inte gillar låten ens. Kanske som ett desperat försök att gilla deras nya stil, så jag slipper tycka mitt favoritband är dåligt.

Ndareba.

2 件のコメント:

Maja さんのコメント...

(åh, jag skrev en jättebra kommentar imorse som bara fösvann.. håhåjaja.)
Jag avskyr Ageha! Jag tyckte att den var jättetråkig och PVn också. Men jag gillar deras exprimenterande, och jag tycker det mesta är bra! Jag älskar Fuzz och jag gillar det mesta på Shion. Men jag har ju inte lyssnat på dem lika länge som du heller så jag kanske inte bär med mig lika mycket av det gamla. Men det är ju samma sak med Doremidan, de har ju bytt stil jättemycket på Yugure Line och blivit världens tråkigaste band typ. Och säger att de exprimenterar med nytt. Det är klart man blir besviken när man inte gillar musiken ens eget favoritband gör! Men jag försöker hoppas på att de går tillbaka en del till det gamla, men samtidigt tar in en del nytt såsmåningom. Doremidan alltså. Och MUCC.

Oj vad långt XD

Rammestuss さんのコメント...

Känns nästan som om de har börjat använda samma "grund" till alla låtar och istället för att lägga upp låtarna annorlunda bara pumpar dem med inslag från andra genrer. Hur många av deras senaste singlar har inte varit upplagda enligt intro-vers-refräng-vers-breakdown-refräng? Känns som om de går på tomgång på nåt sätt. Jag ser hellre att de mår sämre och börjar göra bättre musik igen ; )