2008/11/05

President Barack Obama

För ett par timmar sen avgjordes det; USA's nya president blir Barack Obama! Lyckan är obeskrivlig!! Den 44:e presidenten blir den första afro-amerikanska, nu är det slut på raden av gamla vita män!
Jag gick upp vid 04, och redan då ledde han med stor marginal. Vid 05.30-06 höll John McCain ett tal där han erkände sig besegrad och gratulerade Obama, det var ett väldigt elegant och respektfullt tal, utan minsta ton av bitterhet. (Fast Sarah Palin såg ut som att hon ville grina)

Jag behöver väl knappast säga igen att dagens val är historiskt. Högsta valdeltagandet på 100 år, tydligen!
Obama har nu många utmaningar framför sig när han fått den högsta positionen i USA, ja till och med i världen. Jag hoppas att han sköter sina kort rätt så han blir omvald 2012. Hans politik är ju ändå långt åt höger, men jag tror ändå att han kan lyckas göra förändringar som kan göra stor skillnad.

Hans segertal var helt fantastiskt. Även fast han just blivit vald till president var han inte arrogant och omfamnade också republikanerna till samarbete, och alla människor, i ett enat USA. Här är en snutt ur talet, för över 127 000 åskådare.

Åh, dessa amerikaner. Det kändes lite som ett väckelsemöte när Obama först sa sin slogan och alla andra upprepade i kör; "yes we can".
Hu vad jag låter fjantig och amerikaniserad i detta inlägg, men efter att ha varit så engegerad känns det som en stor seger!

Och så är det väl bara att hoppas att ingen får för sig att skjuta honom.

See ya☆

2 件のコメント:

siri-sofia さんのコメント...

Jag var faktist ganska skeptisk ända till slutet, men lycklitvis visade sig amerikanerna kunna göra åtminstone ett vättit beslut.

Och btw, jag har följt med din blog redan en tid, men kommer aldrig ihåg att kommentera. ^__^;

Quarter Void さんのコメント...

Hej! Ja, själv var jag som sagt apnervös hela tiden, men nu är det glada dagar!
Kul att du följt mig, blir alltid glad när nya folk skriver :)