2009/06/01

Slututställningen

Jag kan säga att vår slututställning mätte långt över mina förväntningar, med tanke på hur mycket tjafs och stress som ligger bakom.
Och Kompressorhuset, lokalen som ligger bredvid Gruvstugan är helt fantastisk, jag har varit förälskad i huset sen jag först satte min fot i det i ettan. Ett enda stort rum, helt galet högt i tak, gammalt, ruffigt och slitet, alla fönster igenbommade så det blir becksvart, betong och sten, tänk gammal övergiven fabrikslokal och ni har hamnat rätt!

Utställningen heter Öar, men arbetsnamnet var Underlandet. Kia, vår lärare, var trött på trånga bås som det alltid har varit och ville göra nåt annorlunda, så vi har jobbat med stora former, många som hänger från taket. Det är mycket rymd!
Som pricken över i har vi också ett droppande ljud som går på repeat och ekar i lokalen, för att förstärka en grott-liknande känsla över det hela, och en rökmaskin som lägger ett dis över allting.

Igår var vernissagen! Cider, hallon- och lakritsbåtar och faktiskt rätt mycket folk. Ove kom♥ ! Josephine kom också! Alla besökare verkade imponerade.



Portalen som jag gjort, själv! Ah, så jag har slitit...


Längst fram är min ö! Nån kanske känner igen sen tidigare?


Svårt att fånga känslan med min kamera, men nåt sånt här är det.

Idag, söndag, hade jag och Mathilda vakten. Från kl. 13 till 16. Rektorn och två lärare kom precis när vi öppnat, annars var det helt dött. Fast jag hade inte så mycket emot att sitta i det svala huset medan sommarvärmen stekte på utanför, och blicka ut över utställningen som markerar slutet på tre års konststudier.
Eller jo okej, efter två timmar blev det rätt tråkigt.

Ah, och igår lördag, direkt efter vernissagen så kom Ove och hämtade mig till min pappas 60-årskalas. Träffade vänner till familjen, fick sjukt mycket nostalgiska känslor. Fick en tidig studentpresent av ett par vänner! Jag har varit supertrevlig mot massa folk ända in på natten och är helt slutkörd, kanske därför det var skönt att bara få sitta i Kompressorhuset och inte göra nånting idag. Och så har jag fått fem myggbett på högerarmen och ett i pannan.

See yaaaaa

0 件のコメント: